Iako „gvozdene
zavjese“, koja je razdvajala kapitalističku i komunističku Evropu, nema već četvrt
vijeka, češki i njemački crveni jeleni je i dalje „poštuju“. Rezultat jednog od
bezbroj raznoraznih, što smislenih što potpuno besmislenih, istraživanja pokazalo
je da crveni jeleni Češke i Njemačke i nakon više od 25 godina ne prelaze
liniju na kojoj je nekada stajala elektrifikovana žičana ograda. I to ne bi
bilo ništa čudno, da životni vijek ovih jelena nije 15 godina. Dakle, nijedan
od danas živih jelena nije vidio gvozdenu zavjesu, ali se svaki od njih ponaša
kao da je ona i dalje prisutna. Zašto? Odgovor je jednostavan - mladunci uče od
starijih. Pod parolom: „Mi to tako radimo“.
A kakve to veze
ima sa nama?
Kada neki naš
„mladunac“ dobije posao u instituciji, organizaciji, preduzeću, bilo gdje. Prvog
dana na novom radnom mjestu upoznaju ga sa načinom rada, pravilima, poslovnom politikom
i organizacionom kulturom. Ako bi novopečeni radnik upitao zašto to baš tako
treba raditi, najčešći odgovor je „jer mi to tako radimo. Ne znamo zašto, ali
tako treba!“ Kao kod jelena, zar ne?
Između redova:
„Ako si mislio nešto mijenjati, odustani! Radi kako ti se kaže i ne izmišljaj!“
Neko je nekada tako
počeo, tako uradio i vremenom je to postalo pravilo. Potpuno je nebitno što ta
osoba možda više nije u organizaciji, svi se i dalje drže „pravila“. Pritom,
zaboravljajući da određena pravila igre imaju svoj rok trajanja. Da ono što je
bilo prihvatljivo prije tri, pet ili deset godina danas djeluje glupo,
nakaradno ili nesuvislo. I tako, godinama, pravila se gomilaju, slažu jedna na
druge i postaju kultura rada i ponašanja u organizaciji, postaju „mi to tako radimo“.
Zašto?
Zbog straha od promjena!
Prije svega,
ljudi po prirodi vole ono što im je poznato. Jer, svakodnevna rutina daje očekivani
rezultat. Rad po dobro uhodanom šablonu eliminiše iznenađenja, pa makar ona
bila i pozitivna. Takođe, uvođenje inovacija zahtijeva nova znanja, novu
energiju i mnogo vremena. Zbog svega toga, oni koji odlučuju pokazuju strah ili
im se jednostavno ne da.
Dakle, batalite
inovativne ideje, želju za promjenama i kreativnost, kad MI TO TAKO RADIMO!
Нема коментара:
Постави коментар